כשמדברים על המקדחה הגדולה ביותר המופעלת בידיים אנושיות, מתכוונים לפטיש חציבה. הוא ידוע גם בשם פטיש אוויר ובשפה המדוברת: "קנגו". פטיש החציבה הוא כלי ממונע אשר נועד לעבודות בנייה ותשתיות רחבות. בשונה מהמקדחה החודרת אל הסלע בתנועה סיבובית, פטיש החציבה ננעץ כמו מחט עבה בתוך החומר הקשה: סלע או בטון יצוק. פטיש אוויר הידרואלי חודר לתוך הסלע או בטון יצוק באמצעות לחץ אוויר לחץ המסופק לרוב על ידי חיבור למדחס אוויר. כוח ההלימה של הכלי נמדד בג'אוול (J) ועוצמתו חזקה ככל שכוח ההלימה גבוה יותר. על כן, יש להכיר אותו בטרם שמפעילים אותו.

מה השימוש בפטיש חציבה?

פטיש החציבה חודר אל תוך החומר באמצעות הלהב שלו. הכלי הגדול והעוצמתי הזה חודר אל החומר הקשה כאשר הוא מכוון על ידי המפעיל את הכלי, העשוי להפעיל עליו גם את כובד משקלו. על כן, פטיש נייד בגודל מלא קשה לשימוש על קירות ומדרונות תלולים, מלבד לאדם חזק מאוד. מפעיל הכלי מכה בחומר שוב ושוב, ויוצר בו בור צר ההולך ונעשה עמוק יותר עם התקדמות הכלי בתוכו. ישנם אביזרים שונים שאפשר לצרף לפטיש האויר כדי לסייע למפעיל הכלי ואף דייק את התוצאה הרצויה בקדיחה באמצעות הכלי. רצוי ללמוד על אביזרים השונים כדי להפיק מהם את מירב התועלת.

מדוע כדאי להשתמש בפטיש חציבה

פטיש חציבה נועד לחורר בור צר, מעין תעלה, בחומרים קשים למטרות בנייה והריסה של מבנים. מקובל להשתמש בו לחציבה בסלעים ובאבנים גדולות טבעיות, וכן בחומרים מעשה ידי אדם כגון משטחי בטון, שיש מלאכותי, קיר לבנים, או חומרי בניין יצוקים קשים אחרים. הכלי נועד לפעולות כגון:

  • קידוח חורים בקירות עבים.
  • חירור בטון.
  • חציבת אבני בניין

טרם השימוש במכשיר, יש להכין תכנית היכן לחורר את התעלות העמוקות באופן שיקל על פירוק הסלע או משטח הבטון כולו.

מה צריך לדעת לפני השימוש בפטיש חציבה

פטיש החציבה הוא כלי שנועד לעבודות תשתית ובנייה ולא לעבודות קלות. הכלי הוא רב עצמה ויש צורך בידע בסיסי ובמיומנות נרכשת כדי להפעיל אותו כשורה וביעילות.

מה היתרונות בפטיש חציבה

היתרון בפטיש חציבה היא עוצמתו הגדולה. כוח ההלימה הגדול שלו, בהשוואה לפטישון, מאפשר עבודה מהירה יחסית ויעילה בחציבה ובפירוק של סלעים וחומרי בנייה קשים אחרים.

האם בטוח להשתמש בפטיש חציבה

פטיש האוויר גדול וכבד מפטישון או מקדחות גדולות אחרות. המפעיל את פטיש האוויר אמור להיות בעל כוח פיזי לא-מבוטל ואחיזת ידיים יציבה. כמו כן, עליו להצטייד בכפפות מתאימות לאחיזה טובה בכלי ובמשקפי מגן לבטיחות. פטיש האויר יוצר רעש רב כאשר הוא מקיש בחומר הקשה. הרעש עלול לעבור 100 דציבל אף במרחק של 2 מטר מאתר החציבה באמצעות הכלי. על המפעיל לחבוש כיסוי אוזניים מתאים. בפטישי אוויר חדישים, מורכבים משתיקי קול המקטינים במידה רבה את הרעש. יש לציין, כי המפעיל האוחז בידיו את הכלי, הכבד והרועד בעת הפעלתו והכאתו על החומר הקשה, עלול להחשף לשחיקה מסוימת בידיו ועליו להבדק מעת לעת.

לסיכום

פטיש החציבה דורש ידע להפעילו, מיומנות וכוח פיזי. הפעלתו נוחה במישור ופחות נוחה במדרון תלול. בהפעלת פטיש החציבה אפשר ואף רצוי להוסיף אביזרי מגן שונים ואביזרים משלימים, כגון משתיק קול, ארגז נשיאה ואחרים. עוצמתו ומשקלו מחייבים ידע וזהירות יתרה.

השאר פרטים לקבלת ייעוץ בבחירת כלי עבודה

ונחזור אליך בהקדם

    כתיבת תגובה